12 april 2016

Onderzoeken buitenles gepresenteerd op Buitenlesdag

Het is Buitenlesdag! Op meer dan 120 scholen in het hele land kregen kinderen op 12 april 2016 buiten les. Leerlingen van basisschool de Piramide in Utrecht gingen zelfs de hele dag naar buiten. Op hun plein werden de Rapportage Buitenles van DUO en een literatuurstudie naar het belang van buitenlessen gepresenteerd.

Leraren willen vaker buiten lesgeven

DUO deed onderzoek onder 1555 leerkrachten naar de kansen, wensen en belemmeringen van buiten lesgeven. Leerkrachten zien overwegend positieve effecten van buiten lesgeven, zo blijkt uit het onderzoek van DUO. Ze denken dat leerlingen graag buiten les zouden hebben, en dat de ideale verhouding tussen binnen en buiten les voor leerlingen 75% binnen en 25% buiten is. Nu is de verhouding gemiddeld 99,5% binnen en 0,5% buiten. Goed nieuws: tweederde van alle leerkrachten zou vaker buiten les willen geven. Vakken als natuuronderwijs, rekenen, kunstzinnige vorming, verkeer en gym lenen zich volgens leerkrachten goed voor een buitenles.

Buitenles goed voor het kinderbrein

Wetenschapsjournalist Mark Mieras onderzocht in een literatuurstudie het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder andere dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en meer vrije speeltijd leerlingen cognitief beter kunnen presteren. Basisschoolleerlingen die buiten hebben gespeeld gedragen zich beter in de klas, ze zijn taakgerichter. Daarnaast presteren kinderen die tijdens het leren hun lichaam gebruiken beter in de les.

 Lees hier de literatuurstudie van Mark Mieras
Lees hier de conclusies van het onderzoek buitenles
Deel op Social Media:

Terug naar het nieuws